Navigate / search

Joanna Hoppe

„Ik verliet mijn werk, vrienden, familie, en mijn eigen land. Zonder vooruitzichten. En als ik er op terug kijk kan ik alleen maar zeggen: ik heb geen spijt van deze beslissing.”

Joanna Hoppe is misschien wel een van de meest bekende Poolse ondernemers in Nederland. Ze is eigenaar van JManager een bedrijf dat zich bezighoudt met reclame en marketing. Als tiener wist ze al dat ze wilde werken in de handel en met mensen. Zoals ze zelf zegt, “Ik ben een vulkaan van energie en heb altijd ideeën, die ik graag deel met anderen. Ik kwam naar Nederland, geleid door mijn hart.”

Joanna is geboren in Wałbrzych in Neder-Silezië, maar bracht haar tienerjaren door in Zielona Gora. Ze ging hier naar school en in 2008 haalde ze haar master degree. “Op de universiteit, besefte ik dat ik gezegend ben met een gave die me in staat stelt om emoties heel goed aan te voelen en behoeften van anderen te kunnen doorgronden. Ik werkte bijna 25 jaar in een leidinggevende functie bij een gerenommeerd bedrijf dat dakbedekking verkoopt. Ik leidde personeel op en deed de advertentieverkoop. Op het hoogtepunt van mijn carrière werd ik verliefd op mijn huidige echtgenoot, die al in Nederland had gewoond en gewerkt. Door de situatie op de arbeidsmarkt had hij geen kans om terug te keren naar Polen en daarmee kwam ik op een kruispunt te staan. Ik besloot om mijn hart te volgen en ik verliet mijn werk, vrienden, familie, en mijn land waar ik ben geboren om een nieuw avontuur aan te gaan in Nederland. Zonder vooruitzichten. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt van deze beslissing.”

De beslissing om te verhuizen naar Nederland was snel genomen. De volgende stap was om een nieuwe toekomst op te bouwen en daar zag Joanna legio mogelijkheden. „Ik zag al snel dat veel Poolse bedrijven in Nederland behoefte hebben aan goede publiciteit en dat veel Polen in Nederland daar profijt van zouden hebben. Gemiddeld vinden veel Poolse ondernemers het moelijk om, als ze net zelfstandig zijn, geld te reserveren voor een reclamecampagne die ze wel nodig hebben om het grote publiek te bereiken. Daarom bedacht ik een manier om de reclame-kosten laag te houden en tegelijkertijd wel een breed publiek aan te spreken. Ik maakte een mooi product wat gebaseerd is op wederzijdse samenwerking, en waarbij bedrijven blij worden voor de reclamemogelijkheid en klanten voor dat wat ze aangeboden krijgen.”

Al haar ideeen en samenwerkingen maken dat er niet veel tijd overblijft. We vragen Joanna daarom of ze uberhaupt zoiets heeft als ‘vrije tijd’. Ze zegt met een grote glimlach: “Naast het runnen van mijn bedrijf, ben ik ook een trotse vrouw én moeder van twee jongens – Nicodemus (4 jaar oud) en Tolka (2 jaar oud). Daarom, begint mijn dag al heel vroeg en eindigt hij heel laat. Helaas moet ik zeggen dat ik niet zoveel vrije tijd heb. Het beperkt zich tussen het werken en het koken in. In de tussenpozen laveer ik tussen de luiers, wandelingen in het park met mijn gezin terwijl ik ondertussen zakelijke gesprekken voer als we de eendjes brood geven. Als de kinderen naar de kleuterschool zijn heb ik tijd voor mijn werk wat ik veelal vanuit huis kan doen. Ik moet gewoon goed plannen.”

Het moge duidelijk zijn dat een typische dag van Joanna omschreven kan worden als ‘meer dan uitputtend’. “Ik word in het leven gedreven door twee dingen: mijn geweldige familie die gelukkig is en een glimlach van de mensen die tevreden zijn over mijn werk. En waar ik echt in geloof? Succes komt uit ons zelf. We moeten houden van wat we doen en er echt in geloven.” Als we Joanna vragen om een advies voor aspirant-ondernemers, antwoordt ze bedachtzaam: “Ik denk dat succes in drie fasen komt. De eerste is herken de markt en de behoeften. De tweede ga op zoek naar passende reclame en promotie en tot slot, selecteer de beste mogelijkheid om de juiste doelgroep te bereiken. Ik denk dat als je deze fasen doorgaat je een heel goede kans maakt.”

Over het initiatief van poPolsku, de enige Poolstalige krant in Nederland met nieuws over wonen, werken en leven in Nederland is ze helder: “Ik denk dat het daar in Nederland aan ontbrak. Een professionele, betrouwbare krant met informatie voor de Polen hier die echt worstelen met de taalbarrière. PoPolsku is een initiatief dat de migrant helpt zijn of haar eerste schreden te zetten in een vreemd land. Zowel op het gebied van cultuur, algemene kennis en politieke stromingen. Laten we vooral niet bang zijn voor uitdagingen en vooral door blijven gaan.”

Deze blogpost is ook beschikbaar in het Pools (Polski).